073-3260430

להתייעצות עם המומחים שלנו התקשרו

073-3260430

מעבר מעצמאי לחברה

מעבר מעצמאי לחברה והאם מותר להתאגד כחברה בע"מ

רוב בעלי העסקים מתחילים מסטטוס של עוסק מורשה עצמאי וזה לא במקרה. הקמת עוסק מורשה ברשויות מס הוא תהליך קל יחסית שניתן לעשות בתוך זמן קצר ואפילו לבד.

הדבר אינו מצריך מבנה משפטי כלשהו, מספיק להירשם ברשויות המס, להתחיל לייצר הכנסה בעסק ולהעביר דיווחים באופן קבוע לרשויות.

ובכל זאת, במקרים מסוימים יכול להיות שלחלק מהעוסקים המורשים יהיה עדיף לנהל את העסק תחת חברה בע"מ. רשימה זו נועדה לסייע בידיכם הכוונה כללית.

שיקולים עיקריים לפעול באמצעות חברה

להלן השיקולים העיקריים שיש להביא בחשבון בעת קבלת החלטה לעבור לפעול באמצעות חברה. יש לזכור כי ההחלטה הסופית נגזרת מנסיבותיו האישיות של כל אחת או אחד מאיתנו

· כדאיות כלכלית ומס – ככל שבמהלך השנה בעל השליטה מושך את מרבית רווחי החברה, שיעור מס הכנסה המשולם על ידו במצטבר (מס הכנסה על משכורת , מס חברות ומס דיבידנדים) אינו שונה מהותית משיעור המס שהיה משלם כעצמאי. מאידך וככל שרמת המחייה של בעל השליטה ומשפחתו לא נחוצה למרבית רווחי החברה, נוצר יתרון מס להתאגד כחברה הבא לידי ביטוי בהשקעת הרווחים אשר נותרו בחברה . בעוד עצמאי עושה שימוש ברווחים רק לאחר תשלום מלוא חבות המס על כלל הרווחים, החברה יכולה להשקיע את יתרת רווחיה הבלתי מחולקים שטרם שולם עליהם מס דיבידנד ועל כן הסכום העומד לרשות בעליה לצרכי השקעה גבוה באופן משמעותי מהסכום העומד לרשותו לו פעל כעצמאי.

דבר זה מאפשר לחברה לצבור נכסים רבים יותר וליצור פוטנציאל תשואות גבוה יותר.

פעילות באמצעות חברה מאפשרת יתרונות מס רבים יותר מאשר פעילות כעצמאי על מנת להפחית את שיעור תשלום המס המצטבר.

שילוב מיטבי הכולל משיכת דיבידנד ומשכורת מהחברה יכול להביא לחיסכון מס משמעותי לרופא

· סוג חברה, אתיקה וחבות מקצועית – כאישיות משפטית נפרדת מבעליה, הרי שבאופן רגיל החברה אחראית לחובותיה ואילו בעל המניות אחראי לחובות החברה רק עד לגובה הערבות אשר הוא חב כלפיה.

לעיתים נדרש כי החברה שבבעלותנו לא תהיה מוגבלת בערבות על מנת לאפשר אחריות אישית למלוא חובות החברה שכן מהבחינה האתית קיימת זהות בין בעל השליטה והחברה שהוא פועל במסגרתה.

מבחינת דיני החברות אין שוני בין רישום חברה בע"מ לבין חברה שאינה בע"מ למעט אם יש דרישה חוקית או חוזית בנוגע לאחריותנו האישית הבלתי מוגבלת המחייבת רישום חברה שאינה בע"מ.

נושא הגבלת האחריות של בעל המניות לחובות החברה צריך להיקבע בתקנון שלה

· עלויות נלוות- לפעילות באמצעות חברה מתלוות עלויות נוספות שיש להביא בחשבון, כגון עלויות משפטיות הכרוכות בהקמת החברה, תשלום אגרה שנתית לרשם החברות, תוספת בעלויות שכר טרחת רואה החשבון וניהול חשבון בנק נפרד עבור החברה

מיסוי – העברת פעילות מעצמאי לחברה נחשבת לאירוע מס. מכירת פעילות כאמור מגלמת בתוכה מכירת מוניטין אשר חייב בשיעור מס מופחת ובהטבות מס לחברה. במכירת מוניטין נדרשים מספר תנאים אשר אינם מתקיימים בהעברת מוניטין אישי של בעל מקצוע חופשי מעצמאי לחברה בבעלותו. לפיכך נדרש לבצע פעולה זו כפעולה הפטורה ממס לפי סעיף 104א לפקודת מס הכנסה וכן פטורה ממע"מ אך חשוב מאוד למלא אחר התנאים הנדרשים בסעיף זה.

· מומלץ לעגן כבר בשלב מיסוד החברה את יחסי העבודה שלנו בחברה ע"י הסכם העסקה שאנו נעביר אליכם ,הסכם ייחודי לנו כבעלי שליטה בחברה, כדמות מפתח אשר מקובל וראוי שבבוא היום תהיה זכאית לפיצויים מוגדלים בפרישה, כפי שנהוג ומקובל במשרות ניהול בכירות.

· מומלץ מבעוד מועד ובאופן שוטף לייעד חלק מכספי החברה לטובת תשלום הפיצויים בעתיד

· חשוב לתת את הדעת על היתרון בלבצע רצף פיצויים/רצף מעסיקים- צירוף תקופות העבודה יעניק חסכון מס עתידי גדול, בין היתר בשל הגדלת הפטור ממס על יתרת הכספים שההתחשבנות לגביהם נדחתה למועד מאוחר יותר.

· כמו כן חשוב להקדיש תשומת לב לתיקון 190 משנת 2012 שהביא עמו מספר בשורות :

o האפשרות לבצע הפקדה לפנסיה באופן שוטף ובאותם תנאים הנהוגים אצל שכירים שאינם בעלי שליטה

o האפשרות לבצע משיכת הון פטורה עד לתקרה של כ 740 א"ש (987 א"ש בשנת 2025) כנגד ויתור על הפטור החודשי העומד לרשותו מגיל הזכאות ועד לאריכות ימינו.

o תשלום "פנסיה תקציבית" לבעל שליטה- קצבה אשר החברה רשאית לשלם לבעל השליטה מתוך המשאבים הכספיים שלה ובסדר גודל של 1.5% לכל שנת עבודה בחברה אשר מוכפלים בשכר הממוצע במהלך כל שנות העבודה בחברה

· יש לדרוש דחיית התחשבנות עם רשויות המס בגין הכספים שישולמו לבעל השליטה בעת הפרישה, שכן פריסת מס עשויה להביא לשחיקת מרכיב המס באופן משמעותי.

חברת ארנק במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2016 זכה ספר החוקים שלנו להיכרות עם המונח חברת ארנק.

תיקון החקיקה חידש את הדיון בדבר דרך ההתאגדות הרצויה – כיחיד או כחברה.

מהי חברת ארנק – חברת ארנק היא חברה המעסיקה בדרך כלל עובד אחד שהוא גם בעליה היחיד. על פי רוב הוא בעל הכנסה גבוהה ועבודתו היא באופן מסורתי כעצמאי. שימוש בחברת ארנק יוצר לבעליו הפחתה משמעותית בתשלומי מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי.

על פי רוב בחברת ארנק אין פעילות עסקית והחברה מספקת את אותו שירות שהיה בעליה מספק לו היה עצמאי ולכן הטענה כי תכליתה העיקרית היא הפחתת תשלומי המס לבעליה.

מקור שמה של חברת הארנק הוא בדרך פעילותה- ההכנסה של בעליה נכנסת אל החברה כאל ארנק, ממנו הוא מושך דיבידנדים כאשר הוא זקוק לכסף.

חברת ארנק צוברת את הרווחים שלא שולמו באמצעות משכורת לבעליה. על רווחים אלו משלמת החברה מס חברות בשיעור של 23% בלבד. שיעור מס זה נמוך משמעותית מסך תשלום המס שהיה מוטל על בעליה כעצמאי. בעת משיכת יתרת הרווחים מהחברה אל בעליה, יחול מס נוסף בשיעור של 30% (מס דיבידנד).

רשות המסים דורשת להטיל מס על בעלי השליטה בחברת ארנק ע"י הטלת מס על הרווחים הלא מחולקים שנצברו בחברה.

יחד עם זאת, לא פעם יש אמת בטענה כי פעילותו של בעל מקצוע חופשי רחבה יותר מההגדרה של חברת ארנק, אולם יפה מידה של זהירות.

המלצות

· ככל שהמשכורת שבעל השליטה מתכוון למשוך מהחברה הנה משכורתו היחידה, ניתן לומר כי הסכום החודשי המיטבי למשיכה כשכר עבודה באמצעות משכורת מהחברה הנו כ-20,000 שקל ברוטו. את יתרת הכספים הנדרשים לצריכה שוטפת רצוי למשוך כדיבידנד. הסכום המדויק משתנה מאחד לשנייה , בין היתר כתוצאה מהטבות מס, הפקדות לחסכון פנסיוני, שווי הרכב שברשותם וכיוצב.

· לעניין פוליסת אחריות מקצועית, יש לעדכן את גורם הביטוח הרלוונטי כי הנך פועל תחת חברה

· לעניין פוליסת אובדן כושר עבודה ,יש לעדכן את גורם הביטוח כי הנך פועל תחת חברה ולדרוש למלא נספח דיבידנדים על מנת שהפוליסה תכסה גם את רווחי החברה

· יש להקפיד להפקיד בחשבון הבנק של החברה את הגבייה ממטופלים ובעיקר הגבייה במזומן

· יש להקפיד לעשות הפרדה בשימוש בכרטיס האשראי של החברה בין הוצאות פרטיות להוצאות עסקיות

· יש להקפיד לקבל מרואה החשבון אחת לחצי שנה ,פירוט של יתרת כרטיס בעל המניות בחברה. עלפי רוב כרטיס זה תופח ליתרות חובה משמעותיות המחייבות לשלם מס דיבידנד.

· ביצוע השקעות בכספי החברה הנו מהלך נכון אך יחד עם זאת כאשר מדובר בהשקעה בדירת מגורים או בהשקעה לטווח ארוך עם סיכוי לרווח הון משמעותי מומלץ לבחון לעומק באם נכון לבצע זאת באמצעות החברה.

· ככל שבוחרים לבצע ניהול תיקי השקעות בכספי החברה, חשוב ליידע בכך את רואה החשבון ולהקפיד לעדכן את רואה החשבון בפרטי החשבונות המנוהלים לרבות חשבונות מט"ח.

· לקראת פרישה מומלץ לבחון בחיוב מכירת העסק לעמית/ה תחת מתווה עסקי נכון המתייחס גם להיבט המס של מכירת המוניטין.

עקרונות יסוד לקבלת החלטה כדי לקבל החלטה מושכלת, לפניכם שתי המלצות:

1. ככל שתשאירו רווח גדול יותר בחברה לצורך השקעות הרי שעדיף לפעול כחברה.

2. ניתן לומר שככל שהרווח העסקי עולה על סך של 40 אלף שקל בממוצע לחודש כדאי לבחון פעילות כחברה.

3. ככל שהרווחים הולכים לצריכה שוטפת של התא המשפחתי , ההתאגדות כחברה כדאית רק מרווח חודשי בסך של 50 אלף שקל ומעלה.

  1. בתיקון לחוק נקבע מבחן מצומצם על פיו ,ככל שמעל 70% מהכנסות החברה מתקבלות מגורם משלם אחד, חזקה על החברה כי הנה חברת ארנק.

לפיכך ככל שהכנסות החברה מקופת חולים אחת מהוות מעל 70% מהכנסות החברה בשנת המס, מומלץ לבחון ביתר זהירות את כדאיות ההתאגדות כחברה.

את/ה מוזמנים לפגישת היכרות לא רק איתנו אלא גם עם התוכנית העסקית שלכם .חכמה אמרנו?