המרפאה עמוסה לעייפה, תור המטופלים משתרך וחסר סבלנות.
הנה הם התייצבו אצלנו בכניסה, שני מפקחי מס.
האם אני חייב להתפנות אל חוקרי המס לטובת ביקורת פתע בעסק ?
אחת הדרכים לבדוק אם הנישום מנהל את ספריו עלפי דרישות החוק החלות עליו )ניהול יומן רופא, הפקת חשבוניות
מס וקבלות(ואת אופן הרישום בהם היא באמצעות ביקורת בעסקו של הנישום.
ביקורת כאמור נערכת מן הסתם ללא מתן הודעה מוקדמת
על המבקרים לבצע את הביקורת מבלי לפגוע בהתנהלות השוטפת של העסק וככל שמדובר בקליניקה ובמטופלים
הממתינים לרופא, יש וניתן לדרוש לערוך ולקיים את הביקורת בין מטופל למטופל תוך שיתוף פעולה מצד הרופא
וככל שחיוני הדבר אף לבקש מחוקרי מס הכנסה להמתין עד שהרופא יסיים את עבודתו,ככל שהדבר חיוני.
מניסיוננו עם רופאים, לא פעם אנו נקראים לסייע בידי הרופא בביקורת פתע של מס הכנסה בין היתר מהסיבה כי
רופאים רבים מוצאים עצמם מבולבלים ועונים תשובות לא ראויות
כאן המקום להדגיש כי נוכחות הרופא במהלך הביקורת ושיתוף הפעולה מצידו הנם חיוניים למהלך ביקורת תקין
ומהיר.
על פי רוב אנו ממליצים כי הרופא או בת הזוג,ככל שהיא מעורבת בניהול המרפאה, יהיו נוכחים פעילים במהלך
הביקורת ולא ממליצים להפקיד את התהליך ומתן התשובות בידי המזכירה.
עשה ואל תעשה כאשר מס הכנסה מגיע לביקורת בעסק
• לשמור על קור רוח ולא לאבד את העשתונות
• זכות השתיקה מומלצת רק אם יש חשש לפלילים. כאשר אין לנו תשובה ברורה וחד משמעית רצוי להשיב
'לא זוכר'
• הגדר במדויק את תחום אחריותך בעסק- הוראות החוק קובעות כי מנהל עשוי לנכות עצמו מעבירות על ידי
הוכחת אחד מהשניים: העבירה נעברה ללא ידיעתו, או לחלופין הוא נקט בכל האמצעים הסבירים למניעת
העבירה.
• מומלץ לשתף פעולה אך בהחלט ניתן לבקש להתייעץ טלפונית עם רואה החשבון ואף ניתן לבקש לציין
בדו"ח הביקורת כי הנך מבקש להשלים את החסר במועד מאוחר יותר
• האינטרסים שלך ושל המבקר מנוגדים ולכן אין לתרום לחוקר מידע מיותר כחלק מרצון להיות נחמד. יש
לענות אך ורק על השאלות שנשאלת ולא לפטפט עם החוקר
• חיסיון לקוחות- חוק יסוד כבוד האדם וחירותו והחוק להגנת הפרטיות מאפשר לך הרופא לעמוד על זכויות
לקוחותיך לסודיות. מס הכנסה ראשי לעיין רק במסמכים הנוגעים להכנסתך שלך
• קרא היטב את דו"ח החקירה לפני החתימה ולוודא כי התשובות שנתת רשומות בכתב-יד קריא ובאופן מלא
כפי שמסרת אותן.
• דרוש לקבל עותק מדו"ח הביקורת.