073-3260430

להתייעצות עם המומחים שלנו התקשרו

073-3260430

להפיק יותר מקרן ההשתלמות

קרן השתלמות הנה ערוץ חיסכון נהדר והיחידי בו הרווחים פטורים ממס. אז בואו נפיק ממנו את המירב !

קרן השתלמות היא אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני, לצד קופות הגמל קרן הפנסיה וביטוח המנהלים שלנו המאגד מספר רב של הטבות מס ויתרונות כלכליים.

  • הטבה ראשונה, אמנם הפקדה לקרן השתלמות אינה מעניקה לעובד השכיר הטבת מס במועד ההפקדה (בניגוד לעצמאי) אך מנגד העובד אינו משלם מס בגין הטבת המעסיק (הפקדת המעסיק אשר עלפי רוב הנה  7.5% מהשכר)
  • הטבה שנייה, דחיית מס.   במהלך תקופת החסכון החוסך אינו משלם מס רווחי הון בגין פעולות בשוק ההון הנעשות  בקרן או על מעבר בין מסלולי השקעה .    דחיית המס למועד המימוש מאפשרת תזרים כספי גדול יותר להשקעה ואפקט הריבית דריבית של דחיית המס עשוי להיות שווה לחוסך אלפי שקלים רבים לאורך תקופת החיסכון.
  • הטבה שלישית, פטור ממס על רווחי הון עד לתקרה לא ישלם מס על הכספים ועל הרווחים במועד המשיכה. שכיר עד לשכר חודשי של 15,712 שקל/ עצמאי הפקדה שנתית עד לתקרה מוטבת של 18,480 שקל.

יתרונות נוספים:

  • דמי ניהול אטרקטיביים בהשוואה לחלופות השקעה אחרות בשוק ההון. דמי ניהול מומלצים – 0.65% לשנה
  • תשואה עודפת בהשוואה לחלופות השקעה אחרות – עלפי רוב מניבה קרן השתלמות תשואה עודפת בהשוואה לחלופות השקעה עם פרופיל השקעה דומה.

אז מה עושים

  • לא למשוך את הכסף, קחו הלוואה מהקרן – בהינתן כי זהו ערוץ ההשקעה היחידי בו הרווחים פטורים ,מומלץ להתגבר על הפיתוי ולא למשוך את הכסף אלא לקחת הלוואה מקרן ההשתלמות בתנאים הכי טובים שניתן (פריים מינוס חצי אחוז!!)
  • בחרו במסלול מנייתי – בניגוד לקרן פנסיה הנועדה להבטיח לנו קצבה בגיל פרישה אשר גם תהיה חייבת במס, את הכספים בקרן ההשתלמות ניתן למשוך בפטור ממס כבר אחרי שש שנים.

ככל והשתכנענו והחלטנו להתאפק ולא למשוך את הכסף  ולייעד אותו מעבר אל שש שנים, יש ועלינו להגדיר גם את רמת הסיכון אותה אנו מוכנים לקחת בקרן.

ברירת המחדל הנה קרן במסלול כללי אשר בו אחוז החסכון המושקע ברכיב מנייתי הנו סולידי. ככל והגדרנו טווח השקעה ארוך יותר, מומלץ לשקול קרן ההשתלמות במסלול מנייתי.

על פי אתר גמל.נט של רשות שוק ההון, הפער בתשואה הממוצעת לחמש השנים האחרונות עומד על כ-5% בין המסלולים.

היות והרווחים יהיו פטורים ממס, מומלץ לשקול להגדיל רמת הסיכון בקרן ההשתלמות ולהקטין רמת הסיכון באפיקי החיסכון החייבים במס.

ככל וצפויה משיכת הכספים בעתיד יש לזכור להקטין את רמת הסיכון לקראת מועד המשיכה.

  • מינוף כספי החסכון-  קבלת הלוואה מקרן השתלמות. פסקה זו מיועדת למי מביננו שהמילה השקעה אינה גורמת לנדודי שינה.  אז קחו הלוואה ואת כספי ההלוואה אפשר להשקיע במוצרי השקעה אחרים. על ידי כך אנו ממנפים את כספי קרן ההשתלמות ויכולים להגדיל את החיסכון הכולל וכמובן את התשואה על הכספים אשר השקענו בפועל .
  • הפקדה על מלא השכר – נפיק יותר מקרן ההשתלמות אם נכניס אליה יותר כסף.

ככל והמעסיק אינו מפקיד לקרן השתלמות בגין מלוא שכר העובד (מאוד שכיח ברפואה הציבורית..) , אמנם הרווחים בגין הפקדה נוספת זו יהיו חייבים במס רווחי הון במועד המשיכה, אך היא תאפשר לנו לנצל את יתר היתרונות של קרן ההשתלמות כפי שפורטו לעיל.

לסיכום – קרן ההשתלמות הנה ערוץ חסכון נהדר ולכן בואו נמצה אותו עד תום.

מאמר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו יעוץ או חוות-דעת

הכותב, רו"ח ארז כהן ממשרד ארז כהן ושות' רואי חשבון המתמחה ברפואה עסקית- שירותי ראיית חשבון, ליווי פיננסי ופיתוח עסקי לרופאים