073-3260430

להתייעצות עם המומחים שלנו התקשרו

073-3260430

רשימה 85 – אינפלציה, ריבית ומה עושים עם הכסף

רקע

לא מעט מאיתנו מוטרדים וגם מהנושא הזה, אנחנו הרי עובדים קשה עבור הכסף והיינו שמחים שהוא יחזיר לנו גמול ,שיעבוד גם הוא עבורנו.

במהלך התקופה האחרונה לא מעט פנו לשאול ולהתייעץ איך לחנך את הכסף הזה שלנו ,שילמד קצת לעבוד עברונו, לפחות בימים מאתגרים פיננסית שכאלו ,שיתאמץ קצת לפחות לשמור על ערכו ,הרי מה כבר אנחנו מבקשים ממנו.

בסביבת ריבית נמוכה קל לאנשים ללוות כסף ולרכוש דירה חדשה ולכן במשך מספר שנים ריבית נמוכה הביאה להאצת הבנייה דבר אשר דחף את הכלכלה קדימה.

הורדת ריבית הינה מהלך שגורם להתרחבות.  מהלך אשר יניע ויאלץ משקיעים להוציא את הכסף מהבנקים ולהשקיע בהשקעות מסוכנות יותר ,להזרים כסף לשוק ההון וכתוצאה מכך ישפיע על מחירי המניות. בסביבת ריבית נמוכה לחברות קל ללוות כסף זול, לבנות מפעלים חדשים ולספק תעסוקה ליותר עובדים.

התרחבות כבר אמרנו?

המודל הכלכלי עליו מדינות העולם מושתתות כיום בנוי על מנגנון של ילודה וגידול דמוגרפי באוכלוסייה. מצב זה מביא עמו צמיחה -צורך בנדל"ן, גידול בצריכה וגידול בכוח העבודה.

מתחילת השנה השתנו כללי המשחק ,בישראל ומחוצה לה. האינפלציה הרימה ראש והביאה אתה צעדי ריסון ועליות ריבית

אז מה עושים כעת עם הכסף בחשבון הבנק ,כאשר האינפלציה למעשה שוחקת את כוח הקניה שלו.

כלים 

למי מאיתנו אשר שוק ההון הנו בגדר סדין אדום של תשומת לב ונדודי שנה , קיימות חלופות סולידיות יותר, בגדר של לשמור על ערך הכסף ואולי אף להרוויח מעט, אך עדיין לישון בשקט לאחר יום עבודה עמוס.

לאלו עומדות חלופות בדמות של  פקדון שקלי בנקאי  ו / או קרנות כספיות ודולריות.  אז מה ההבדלים ביניהם ?

בניגוד לפיקדון שקלי בו נדרש לסגור את הכסף לתקופה של חצי שנה ומעלה בכדי להשיא תשואה סבירה ,קרן כספית הנה אפיק השקעה קצר טווח

קרן כספית מציעה שילוב מעניין של תשואה נאה יחסית עם סיכון נמוך, נזילות גבוהה ויתרון מיסוי ראוי

השקעה בקרן כספית שקלית משמעותה ריבית  ללא סיכונים וללא תנודתיות.

  • תשואה – מתקרבת  ל-4.5% בחישוב שנתי.
  • נזילות – ניתן למכור ו/או לקנות  מדי יום
  • מיסוי – זהו כלי ההשקעה היחידי בו משלמים מס רווחי הון רק על רווחים ריאליים ולא על הרווח במלואו (רווח ריאלי = הרווח מלא (נומינאלי) בניכוי האינפלציה)

המשמעות היא שבסביבת אינפלציה של כ 5% כפי שיש כעת במשק – לא משלמים מס בכלל ,שכן את הרווח רובו כולו קיזזה האינפלציה

אם נשקיע בפיקדון בנקאי ,נשלם מס על כל הרווח ומלבד זאת הכסף לא יהיה נזיל שכן נאלצנו לסגור אותו לתקופה קצובה מראש. מעין כרית בטחון שלא מצריכה כל מעורבות מצידנו.

בהשקעה ישירה באגרות חוב חישוב המס ייעשה על מלוא הרווח ,נהיה חשופים לתנודתיות של שוק ההון וכן נשלם עמלות קניה ומכירה ,מה שיקטין גם הוא את הרווח שנשאר לנו

קרן דולרת – לרוב נמצא את המילה דולר בשם של הקרן. קרן שכזו חושפת אותנו לתנודתיות השקל מול הדולר. קרן דולרית למעשה הנה השקעה במטבע הדולר בתוספת ריבית טווח קצר כפי שיציע הבנק לנו. לתשומת לבנו כי ,שינוי בשער הדולר עשוי להביא אתו אף הפסדים .

אז בואו נעזור לכסף לשמור על ערכו עבורנו.

מאמר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו יעוץ או חוות-דעת

הכותב, רו"ח ארז כהן ממשרד ארז כהן ושות' רואי חשבון המתמחה ברפואה עסקית- שירותי ראיית חשבון, ליווי פיננסי ופיתוח עסקי לרופאים