073-3260430

להתייעצות עם המומחים שלנו התקשרו

073-3260430

האם עוסק זעיר צריך לאסוף חשבוניות/קבלות של הוצאות- קיזוז גלובלי של 30% הוצאות לעוסק זעיר

  • עוסק זעיר הינו בעל עסק שמחזור עסקאותיו (כפי שמדווח למע"מ) הינה מתחת לתקרת מחזור לעוסק פטור, קרי, 120,000 שקל לשנת 2024. יש לציין כי גם עוסק מורשה עם מחזור עסקאות מתחת לתקרה יכול להיחשב עוסק זעיר.
  • החל מיום 1.1.2024 בעל עסק זעיר שמחזורו עד 120,000 שקל בשנה, אינו חייב באיסוף חשבוניות/קבלות להוכחת ההוצאות שהיו לו בעסק, ככל והוא מסתפק בהכרה בהוצאות בשיעור גלובלי של 30% מהכנסתו מהעסק. אלא, אם הוא רוצה לדרוש הוצאות מוכרות בשיעור העולה על 30% מהכנסתו השנתית.
  • הכרה גלובלית בהוצאות תחול על יחיד תושב ישראל המפיק הכנסה מעסק או ממשלח יד.
  • הכרה גלובלית בהוצאות לא תחול לגבי : עסק המעסיק עובדים,  עסק שאינו מנהל פנקסים קבילים, עסק עם הכנסות שאינן מיגיעה אישית, עסק עם הכנסה שהתקבלה ממעסיק לשעבר באותה שנת מס או בשלוש השנים הקודמות לשנת המס ,עסק בו ההכנסה שויכה מחברת בית או חברה משפחתית, עסק בו יותר מ- 25% מההכנסות התקבלו מ-"קרוב" כהגדרתו בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה ו/או מעסק בו הוא בעל שליטה בחברה.
  • בעל עסק זעיר אשר החליט לא לנכות שיעור הוצאות גלובלי של 30% מהכנסותיו בשנת מס מסוימת, יהיה מנוע לבחור בחלופה זו גם בשתי שנות המס שלאחר שנת המס.
  • לגבי שנת המס 2024 הכרה בהוצאות בכל אחת משתי החלופות תעשה כרגיל במסגרת הדוח השנתי בהמשך ,ככל הנראה כי עוסק זעיר יהיה פטור מהגשת דוח שנתי מלא לרשויות המס, בהנחה שאין לו סיבה נוספת המחייבת אותו להגיש דוח שנתי.
  • עוסק זעיר המתכוון לקזז הוצאות בשיעור הגבוה מ 30% ממחזור הכנסותיו ,עליו לבקש במפורש שלא להיחשב עוסק זעיר וזאת בטרם מועד הגשת הדוח השנתי.
  • ראוי לציין כי במסגרת ה-30% יכללו  הניכויים שבד"כ מגיע לעוסק בגין דמי ביטוח לאומי וניכויים בגין תשלומים לפנסיה וכד'. בשלב זה, לא ברור איך מעמד עוסק זעיר משפיע על חובת תשלומי ביטוח לאומי
    טרם פורסמו הנחיות ברורות לגבי אופן הניהול בפועל, וטכניקת הדיווח. ולכן, בשלב זה, אנו ממליצים לעוסקים להמשיך לשמור הוכחות על הוצאות לשנת 2024 וכאשר יהיה לנו יודע מידע, נעדכן.

מבקש לאחל בשורות טובות

ארז כהן ,רו"ח

ארז כהן ושות' רואי חשבון

מאמר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו יעוץ או חוות-דעת

הכותב, רו"ח ארז כהן ממשרד ארז כהן ושות' רואי חשבון המתמחה ברפואה עסקית- שירותי ראיית חשבון, ליווי פיננסי ופיתוח עסקי לרופאים